Varm smörgåstårta


Igår fyllde min pappa år. Jag fick ett SMS där det stod att de ätit varm smörgåstårta. Självklart blev jag mycket nostalgisk och lite ledsen för att jag inte fick vara med och äta. (Jag bor i Göteborg, de bor i Småland - man åker ju inte fram och tillbaka sådär bara tänker jag..Men det kanske man skulle gjort!)
Varm smörgåstårta brukade nämligen vara standard mysmaten ett tag i min familj. Så ikväll har jag gjort varm smörgåstårta. Hemma brukade vi alltid göra den på hönökaka, men idag gjorde jag på polarpärlan. (Jag hade röd lök istället för purjolök eftersom purjolöken var hemskt dyr på hemköp idag(49,90/kg!))

Varm Smörgåstårta (2st)

4 polarpärlan
1 stor burk champinjoner (155gr)
100-200gr Strimlad skinka
1/2 Purjolök (eller en liten)
1 burk Creme fraiche
1 tomat
Ost
Oregano, salt, peppar

Sätt ugnen på 200grader.
Stek ihop champinjoner, strimlad skinka och purjolök. Salta & peppra. Tillsatt Creme Fraichen. Låt puttra en stund.
Lägg röran på valfritt antal polarpärlan(den här röran räcker egentligen till mer än 2st, men vi tog mycket på varje istället..) och lägg en polarpärlan över. Lägg skivad tomat och ost på toppen. Strö över oregano(och ev. peppar).
In i ugnen tills osten smält och brödet blivit lite krispigt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0