en typisk lunch



En typisk Maria-lunch

Det här skulle jag säga är att en typisk lunch för mig. En typisk lunch innebär att jag tar alla(eller en stor del av alla) grönsaker  och steker ihop. Frukt kan jag också steka med, äpple är vanligt förekommande och gott!
Tillsammans med alla grönsaker steker jag någon proteinkälla - vanligen kassler eller skinka eftersom det redan är klart innan och bara behöver stekas lite snabbt. Bönor brukar jag också ha i.
Sedan brukar jag hälla i lite mjölk/havremjölk/grädde/gräddersättning(becel/milda). Och kryddningen den är olika varje gång. Så en typisk Maria-lunch blir alltså aldrig likadan som föregående gång.

Idag bestod den av:
Stjälkselleri
Röd lök
Zucchini
Morot
Strimlad skinka
Havremjölk
Chilipulver, Oregano, Salt, Peppar


Då stekte jag alltså ihop selleri, röd lök och zucchini. Stekte med skinkan. I med riven morot och sedan lite havremjöl. Krydda. Klart!

Serveras förslagsvis til valfri kolhydratkälla - ris, bulgur, pasta, bröd etc. Och ev. en kall sås.

Jag hade falurågrut med ost och guacemole till idag.
Osten är en historia för sig, så den får vi ta i ett annat inlägg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0